ADVIES EN MAATWERK COMMUNICATIE & ORGANISATIE
Ons team analyseert en licht de communicatie van uw organisatie door. Elk doorlichtingstraject legt zijn eigen accenten, volgens de noden van de opdrachtgever.
Een Memori-communicatietraject geeft inzicht in, bijvoorbeeld, het externe imago of de effectiviteit van de externe en interne communicatie-inspanningen. Bevindingen worden aangevuld met strategisch advies tot en met aanbevelingen en handvatten op detailniveau. De duur van een project kan daarbij variëren van enkele weken tot enkele maanden. De methodieken zijn gevarieerd en 'futureproof': deskresearch, interviews, focusgroepen, creatieve brainstorms, enquêtering, reflectiemomenten, expertgroepen, … Een greep uit wat we kunnen aanbieden; Een gefundeerde externe communicatiestrategie (-beleid) en advies bij de uitvoering ervan, op basis van onderzoeksbevindingen. Zo deden we, bijvoorbeeld, onderzoek naar de tevredenheid over de dienstverlening en communicatie van IVAREM (de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen). Het traject omvatet o.a. interviews met stakeholders van IVAREM, focusgroepsgesprekken met inwoners van alle partnergemeenten, én een kwantitatieve bevraging (enquête) bij diezelfde inwoners. Doel van IVAREM was om na dit eerste onderzoek op eigen houtje te blijven peilen naar tevredenheid over dienstverlening en communicatie bij zijn stakeholders. Van DNA naar reputatie en communicatie… : the only way. We helpen uw organisatie of bedrijf om op een gefundeerde manier de juiste keuzes te maken. Organisaties beseffen hoe langer hoe meer hoe belangrijk het is om je DNA te expliciteren, naar boven te halen en er zonder schroom voor uit te komen wie je écht bent. Het is de enige manier om aan een authentieke en sterke reputatie te werken, en die daarna met succes te kunnen communiceren. Een voorbeeld van een project waarin we de vraag over DNA koppelden aan communicatie, was dat voor ACV Openbare Diensten. Doorheen een uitgebreide analyse van de interne en externe communicatie van ACV Openbare Diensten ontdekten we een erg geëngageerde organisatie. En de moeilijke thema’s – lees: perceptie vakbond, worsteling met symbolen - werden niet werden geschuwd. We doorliepen met hen de hele problematiek van hun identiteit versus hun reputatie. We bespraken opportuniteiten, boden inzicht én systeem in de communicatie tussen en met hun stakeholders (militanten, secretarissen, leden, consulenten, …). Interne communicatie doorlichten en advies geven om ze te verbeteren. Echt engagement en verbindingen in uw organisatie creëren. Interne communicatie wordt meer en meer naar waarde geschat in organisaties. Terecht. Interne communicatie is namelijk meer dan de ‘smeerolie’ die organisatieprocessen vlot laat verlopen. Het ‘communiceren an sich’ is even belangrijk, het is een fenomeen waarbinnen verbinding en engagement groeit. Met die uitgangspunten als basis exploreerden we in 2015 de interne communicatie van ‘KOCA’, het Koninklijk Orthopedisch Centrum Antwerpen. Daarnaast bogen en buigen wij ons over de interne communicatie van twee Centra voor basiseducatie en van de gemeente Machelen. Ook voor overheden bijvoorbeeld speelt interne communicatie een sleutelrol. Ze zullen hun beloften aan hun burgers immers niet kunnen houden als ‘intern’ niet matcht met ‘extern’: veel aandacht voor participatie in een wijk, maar niet op de dienst? Transparant en open communiceren naar de burger maar niet intern? Onmogelijk: de gemeentelijke medewerker van dienst zal nooit een authentiek geloof in participatie en openheid uitdragen als hij het zelf niet ervaart… Andere voorbeelden van projecten op maat vindt u hier. |
