Lokaal nieuws: resultaten van het onderzoek
In 2016-2017 voerden we een onderzoek naar (hyper)lokaal nieuws in Vlaanderen. We deden dat aan de hand van een bevraging van een 1000-tal nieuwsconsumenten, interviews met verschillende mediaspelers en een trendanalyse van (hyper)lokaal nieuws in het buitenland. Uit de resultaten blijkt dat regionale/lokale mediaspelers nog steeds hun bestaansrecht hebben binnen het Vlaamse medialandschap. Informatie verspreiden wordt aanzien als hun belangrijkste taak en daar verschillen we in Vlaanderen toch wel wat van het buitenland, waar vaak community building een significante functie is. De bevraging geeft ook inzicht in welk soort regionale/lokale inhouden consumenten interesse hebben, maar zelf een actieve rol spelen in het aanbrengen van content zien ze niet meteen zitten. Crowdsourcing lijkt in Vlaanderen dan ook niet echt aan te slaan, wat bevestigd wordt in de interviews met het werkveld. Tegelijk ligt daar misschien nog wel potentieel, waarbij de resultaten van het gebruikersonderzoek richtinggevend kunnen zijn. Hieronder vind je het resultatenrapport en een samenvatting van de resultaten. Voor meer info contacteer [email protected] |
Volledig rapport
|
Samenvatting
|