Integriteit is een kostbaar goed
Lesgever: Patrick Geussens
Op maat:
Wij bieden deze vorming aan op maat van uw organisatie. Neem contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken. We luisteren graag naar hoe u het ziet en ontwikkelen samen een training die zo goed mogelijk voldoet aan de behoeften en verwachtingen van u en uw team.
Wij bieden deze vorming aan op maat van uw organisatie. Neem contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken. We luisteren graag naar hoe u het ziet en ontwikkelen samen een training die zo goed mogelijk voldoet aan de behoeften en verwachtingen van u en uw team.
In deze training kijkt onze lesgever, Patrick Geussens, naar wat een organisatie kan doen om problematische integriteitskwesties te voorkomen. Integriteit is het fundament van een betrouwbare reputatie van uw organisatie. De integriteit van uw organisatie steunt op de morele competentie van uw medewerkers.
Voor ons is integriteit in eerste instantie het resultaat van een leerproces. Zowel van de individuele medewerkers als van de organisatie. Integriteit kan je organiseren! We hanteren hierbij een brede en positieve invulling van het begrip integriteit: het gaat dan niet enkel over het voorkomen van ongewenst gedrag, maar ook over het stimuleren van verantwoord gedrag.
Enkele topics die tijdens deze training aan bod kunnen komen:
• Mijn team heeft vaak te maken met moeilijke morele vragen. Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat ze met deze vragen op een correcte manier omgaan?
• Ik zie vaak dat onze medewerkers het moeilijk hebben om elkaar aan te spreken als ze vinden dat een collega iets fout heeft gedaan. Hoe zorg ik ervoor dat dat ‘aanspreken’ niet onmiddellijk negatief wordt ervaren - hoe creëer ik een cultuur van aanspreekbaarheid?
• Gesprekken over ethische kwesties leiden vaak naar ‘loopgraaf-discussies’. Hoe voer je in team op een vruchtbare en efficiënte manier een gesprek over een beladen moreel probleem?
• We hebben een deontologische code, een mooie brochure met onze visie en missie - dat zijn mooie documenten, maar die leven niet. Hoe zorg ik ervoor dat die documenten tot leven komen en door onze medewerkers als ondersteunend ervaren worden?
• Ik vind het als leidinggevende soms moeilijk om een evenwicht te vinden tussen mijn mensen ondersteunen en motiveren maar ook handhavend op te treden. Wanneer pak je foutief of ongewenst gedrag aan met een goed gesprek en wanneer is dat niet voldoende?
• Organisaties beschikken over een moreel kapitaal dat ze zorgvuldig dienen te bewaken. Alleen, hoe doe je dat nu het best?
• Kan je integriteit wel organiseren? Welke instrumenten heb je daarvoor nodig? Kan je een integere cultuur binnen een organisatie creëren? Kan je integriteit managen?
Herkent u zich in één van bovenstaande situaties? Wij werken graag samen met u een vormingsvoorstel uit!
Voor ons is integriteit in eerste instantie het resultaat van een leerproces. Zowel van de individuele medewerkers als van de organisatie. Integriteit kan je organiseren! We hanteren hierbij een brede en positieve invulling van het begrip integriteit: het gaat dan niet enkel over het voorkomen van ongewenst gedrag, maar ook over het stimuleren van verantwoord gedrag.
Enkele topics die tijdens deze training aan bod kunnen komen:
• Mijn team heeft vaak te maken met moeilijke morele vragen. Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat ze met deze vragen op een correcte manier omgaan?
• Ik zie vaak dat onze medewerkers het moeilijk hebben om elkaar aan te spreken als ze vinden dat een collega iets fout heeft gedaan. Hoe zorg ik ervoor dat dat ‘aanspreken’ niet onmiddellijk negatief wordt ervaren - hoe creëer ik een cultuur van aanspreekbaarheid?
• Gesprekken over ethische kwesties leiden vaak naar ‘loopgraaf-discussies’. Hoe voer je in team op een vruchtbare en efficiënte manier een gesprek over een beladen moreel probleem?
• We hebben een deontologische code, een mooie brochure met onze visie en missie - dat zijn mooie documenten, maar die leven niet. Hoe zorg ik ervoor dat die documenten tot leven komen en door onze medewerkers als ondersteunend ervaren worden?
• Ik vind het als leidinggevende soms moeilijk om een evenwicht te vinden tussen mijn mensen ondersteunen en motiveren maar ook handhavend op te treden. Wanneer pak je foutief of ongewenst gedrag aan met een goed gesprek en wanneer is dat niet voldoende?
• Organisaties beschikken over een moreel kapitaal dat ze zorgvuldig dienen te bewaken. Alleen, hoe doe je dat nu het best?
• Kan je integriteit wel organiseren? Welke instrumenten heb je daarvoor nodig? Kan je een integere cultuur binnen een organisatie creëren? Kan je integriteit managen?
Herkent u zich in één van bovenstaande situaties? Wij werken graag samen met u een vormingsvoorstel uit!