Doelgroep:
Communicatie- en marketingmedewerkers met goede, algemene computervaardigheden. Een basiskennis van Excel is een pluspunt. Kennis van specifieke grafische programma’s is niet vereist.
Doelen:
Of u nu aan een presentatie, jaarboek, website of Facebookpost werkt: niets vertelt een complex verhaal sneller dan een infografiek. In deze training leert u op één dag statische en interactieve infografieken maken om uw favoriete cijfers of resultaten te communiceren. U maakt hiervoor gebruik van bestaande online tools en krijgt een voorproever van het maken van infografieken in grafische programma’s. Bovendien bent u helemaal up to date met de nieuwe trends van online communicatie.
Inhoud:
Met infografieken leert u details en complexe informatie op een mooie manier presenteren. Leer infografieken maken die de aandacht van uw publiek trekken, van het selecteren van de juiste cijfers of boodschap, tot de uitwerking en promotie van uw visueel verhaal.
De training biedt een antwoord op volgende vragen:
U gaat naar huis met een basiskennis over het maken van infografieken, handige tips & tricks, een ideale workflow voor het maken van een eigen infografiek en een handige bundel om zelf mee aan de slag te gaan.
Werkwijze:
Word meegesleurd in de wereld van infografieken met visuele voorbeelden en handige tips & tricks.
Leer aan de hand van criteria de juiste visualisatie kiezen en ga zelf aan de slag met enkele online tools.
Een groot deel van de training bestaat uit een praktisch luik waarin u, onder begeleiding, met eigen cijfers of een eigen boodschap uw eerste infografiek maakt.
Lesgever:
Anneleen Ophoff studeerde Journalistiek en Communicatiewetenschappen en volgde een postgraduaat Internationale Research Journalistiek. Ze verdiepte zich verder in datavisualisatie en volgde internationale e-lessen van datagoeroes als Simon Rogers en Adam Frost van The Guardian. Ze werkte als grafisch vormgever in een vooraanstaand Boliviaans designbureau, als communicatiemedewerker bij Bulo en als communicatiespecialist bij De Ambrassade, waar ze de leefwereld en rechten van kinderen en jongeren in nieuwe storytelling formats vertaalde. Momenteel werkt ze op de redactie van Rudi Vranckx, waar ze journalistieke verhalen onderbouwt met infografieken en interactieve multimediaverhalen.
Communicatie- en marketingmedewerkers met goede, algemene computervaardigheden. Een basiskennis van Excel is een pluspunt. Kennis van specifieke grafische programma’s is niet vereist.
Doelen:
Of u nu aan een presentatie, jaarboek, website of Facebookpost werkt: niets vertelt een complex verhaal sneller dan een infografiek. In deze training leert u op één dag statische en interactieve infografieken maken om uw favoriete cijfers of resultaten te communiceren. U maakt hiervoor gebruik van bestaande online tools en krijgt een voorproever van het maken van infografieken in grafische programma’s. Bovendien bent u helemaal up to date met de nieuwe trends van online communicatie.
Inhoud:
Met infografieken leert u details en complexe informatie op een mooie manier presenteren. Leer infografieken maken die de aandacht van uw publiek trekken, van het selecteren van de juiste cijfers of boodschap, tot de uitwerking en promotie van uw visueel verhaal.
De training biedt een antwoord op volgende vragen:
- Wat is de kracht van infografieken als storytelling tool?
- Hoe evolueerden infografieken van statische grafieken naar interactieve verhalen en wat zijn de design trends vandaag?
- Hoe vindt u data en bewerkt u deze op maat van uw publiek?
- Hoe vertelt u een verhaal?
- Wat zijn de geschikte visualisatietechnieken voor uw data of boodschap?
- Welke programma’s gebruikt u voor het maken van een infografiek?
- Hoe creëert u een maximale impact met uw design?
- Hoe blijft u ook na deze training meer leren?
U gaat naar huis met een basiskennis over het maken van infografieken, handige tips & tricks, een ideale workflow voor het maken van een eigen infografiek en een handige bundel om zelf mee aan de slag te gaan.
Werkwijze:
Word meegesleurd in de wereld van infografieken met visuele voorbeelden en handige tips & tricks.
Leer aan de hand van criteria de juiste visualisatie kiezen en ga zelf aan de slag met enkele online tools.
Een groot deel van de training bestaat uit een praktisch luik waarin u, onder begeleiding, met eigen cijfers of een eigen boodschap uw eerste infografiek maakt.
Lesgever:
Anneleen Ophoff studeerde Journalistiek en Communicatiewetenschappen en volgde een postgraduaat Internationale Research Journalistiek. Ze verdiepte zich verder in datavisualisatie en volgde internationale e-lessen van datagoeroes als Simon Rogers en Adam Frost van The Guardian. Ze werkte als grafisch vormgever in een vooraanstaand Boliviaans designbureau, als communicatiemedewerker bij Bulo en als communicatiespecialist bij De Ambrassade, waar ze de leefwereld en rechten van kinderen en jongeren in nieuwe storytelling formats vertaalde. Momenteel werkt ze op de redactie van Rudi Vranckx, waar ze journalistieke verhalen onderbouwt met infografieken en interactieve multimediaverhalen.
Praktische informatie:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Dagverloop:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Vormingslocatie: Thomas More Mechelen
- Prijs:
- Normaal tarief: € 550 (inclusief verzorgde lunch, cursusmateriaal en deelnamecertificaat)
- Tarief voor overheden en social profit: € 350 (inclusief verzorgde lunch, cursusmateriaal en deelnamecertificaat)
- Studenten: gratis (aantal plaatsen voor studenten is beperkt)
- Normaal tarief: € 550 (inclusief verzorgde lunch, cursusmateriaal en deelnamecertificaat)
- Korting:
- 10% korting op de deelnameprijs voor afgestudeerden van Thomas More (voorheen KHMechelen en Lessius Mechelen).
- Volgt u deze training vanuit een KMO? Deze opleiding is erkend voor betaling met KMO-portefeuillesubsidies. Hiermee betaalt u slechts 50% van het opleidingsbedrag.