Inclusief communiceren voor en door overheids- en socialprofitorganisaties
Datum: donderdag 2 juni 2016 - overdag
Lesgevers: Eric Goubin
Lesgevers: Eric Goubin
De inschrijvingen voor deze training zijn afgesloten.
Hieronder kan u uw interesse aangeven in deze en andere trainingen. Dan kunnen wij u op de hoogte houden van ons trainingsaanbod.
Hieronder kan u uw interesse aangeven in deze en andere trainingen. Dan kunnen wij u op de hoogte houden van ons trainingsaanbod.
Doelgroep:
Deze training is bedoeld voor wie beroeps- en/of beleidsmatig leidinggevend actief is met de communicatie van een overheids- of socialprofitorganisatie.
Doelen:
Het communicatiewerk van overheids- en socialprofitorganisaties kenmerkt zich doorgaans door de grote diversiteit in het publiek dat men wenst te bereiken. Dat veronderstelt dat men afstapt van “broadcasting” en men vertrekt van algemeen laagdrempelige communicatie, aangevuld met specifieke communicatie naar een selectie van specifieke doelgroepen. Dan maakt u ook in uw communicatie werk van sociale inclusie.
Deze vorming geeft een goed overzicht van de belangrijkste werkwijzen en aandachtspunten voor het inclusief maken van communicatiebeleid.
Inhoud:
Werkwijze:
Met voldoende ruimte voor interactie met en tussen de deelnemers, combineert de lesgever theorie en recente onderzoeksbevindingen met praktijkervaringen.
Lesgever:
Eric Goubin is hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij is sinds 1990 verbonden aan de hogeschool als docent, en later als opleidingshoofd en onderzoeksdirecteur. Voordien werkte hij als coördinator van het communicatiebureau MIOS en als freelance journalist (voor o.a. De Morgen en Trends).
Eric Goubin is vooral bekend als oprichter en bezieler van het onderzoekscentrum MEMORI. Eric leidde er tientallen onderzoeks- en dienstverleningsprojecten in binnen- en buitenland, hoofdzakelijk voor en met overheids- en socialprofitorganisaties. Hij heeft talrijke publicaties en honderden lezingen en vormingen op zijn naam met betrekking tot communicatie, innovatie en sociale inclusie. Sinds 2014 verricht hij tevens op regelmatige basis studies voor Kortom, de beroepsvereniging voor overheidscommunicatie.
In opdracht van Kortom realiseerde Eric het boek "Analoog of digitaal? Inclusief communiceren in de internetsamenleving.".
Deze training is bedoeld voor wie beroeps- en/of beleidsmatig leidinggevend actief is met de communicatie van een overheids- of socialprofitorganisatie.
Doelen:
Het communicatiewerk van overheids- en socialprofitorganisaties kenmerkt zich doorgaans door de grote diversiteit in het publiek dat men wenst te bereiken. Dat veronderstelt dat men afstapt van “broadcasting” en men vertrekt van algemeen laagdrempelige communicatie, aangevuld met specifieke communicatie naar een selectie van specifieke doelgroepen. Dan maakt u ook in uw communicatie werk van sociale inclusie.
Deze vorming geeft een goed overzicht van de belangrijkste werkwijzen en aandachtspunten voor het inclusief maken van communicatiebeleid.
Inhoud:
- Wat is “inclusief communiceren”? Welke doelgroepen zijn hierbij relevant?
- Verschillende types communicatiedrempels bij het bereiken van doelgroepen
- De digitale kloof en hoe hiermee om te gaan
- Specifieke aandachtspunten voor kanaalkeuze, inhoud en vormgeving bij communicatie met:
- laaggeletterden en mensen in armoede
- etnisch-culturele minderheidsgroepen
- ouderen en personen met een handicap
- jongeren
- Ontwikkelen van inclusieve communicatieprojecten met behulp van het 7E-model
- De toekomst: evolutie naar communicatie op maat van het individu
Werkwijze:
Met voldoende ruimte voor interactie met en tussen de deelnemers, combineert de lesgever theorie en recente onderzoeksbevindingen met praktijkervaringen.
Lesgever:
Eric Goubin is hoofdlector en senior researcher aan de Thomas More hogeschool. Hij is sinds 1990 verbonden aan de hogeschool als docent, en later als opleidingshoofd en onderzoeksdirecteur. Voordien werkte hij als coördinator van het communicatiebureau MIOS en als freelance journalist (voor o.a. De Morgen en Trends).
Eric Goubin is vooral bekend als oprichter en bezieler van het onderzoekscentrum MEMORI. Eric leidde er tientallen onderzoeks- en dienstverleningsprojecten in binnen- en buitenland, hoofdzakelijk voor en met overheids- en socialprofitorganisaties. Hij heeft talrijke publicaties en honderden lezingen en vormingen op zijn naam met betrekking tot communicatie, innovatie en sociale inclusie. Sinds 2014 verricht hij tevens op regelmatige basis studies voor Kortom, de beroepsvereniging voor overheidscommunicatie.
In opdracht van Kortom realiseerde Eric het boek "Analoog of digitaal? Inclusief communiceren in de internetsamenleving.".
Praktische informatie
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Dagverloop:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Vormingslocatie: Thomas More Mechelen
- Prijs: € 350 (lichte lunch inbegrepen in de prijs)
- Korting: 10% korting op de deelnameprijs voor afgestudeerden van Thomas More (voorheen KHMechelen en Lessius Mechelen)
- Op maat: Legt u graag uw eigen accenten? Organiseert u graag een training voor een specifieke groep teamleden? Vraag dan een training op maat aan.