Doelgroep:
Beleidsmedewerkers, communicatieverantwoordelijken, zorgprofessionals
Doelen:
Een steeds groter wordende groep patiënten krijgt onvoldoende grip op hun gezondheid omdat de zorg- en gezondheidscommunicatie niet op hen is afgestemd. Een recente studie wees uit dat 40 % van de volwassenen beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. Health literacy, of gezondheidsvaardigheid is een term die verwijst naar de capaciteit van mensen om gezondheidsinformatie op te zoeken, te begrijpen en te gebruiken. Aandacht voor health literacy wordt ongetwijfeld de komende jaren een kwaliteitsindicator van goede zorgverlening. Tijdens deze training krijgt u inzicht in gezondheidsvaardigheden en leert u lage gezondheidsvaardigheden herkennen. Een patiënt kan immers maar grip krijgen op zijn eigen situatie en meer zelfredzaam zijn, als de zorg- en gezondheidscommunicatie op hem is afgestemd en vanuit zijn perspectief is georganiseerd.
Met deze training willen wij onderstaande bereiken:
Inhoud:
Dag 1
Werkwijze:
Tijdens de vorming wisselen presentaties met een korte theoretische onderbouw af met inbreng van de deelnemers en praktische oefeningen. Er staat een waaier aan werkvormen op het programma: sensibiliseringsfilmpjes, getuigenissen van zorgvragers, herkenningswijzers lage gezondheidsvaardigheden, demonstratie van goede praktijkvoorbeelden, tips en richtlijnen, ... .
Lesgever:
Leen Haesaert werkt sedert 1986 voor Thomas More. Ze doceert in de bacheloropleiding Office Management en bij Memori coacht ze organisaties om efficiënter en publieksgerichter te communiceren. Ze heeft een brede expertise opgebouwd in schriftelijke bedrijfscommunicatie, interculturele en inclusieve communicatie en visualiserend communiceren. Ze volgt innovatieve trends in het bedrijfsleven op de voet en vertaalt ze in uitdagende projecten en vormingen. Zo staat dit jaar Service Design centraal in haar werk. Ze slaagt er telkens in om trainingen op maat te maken die een stevige match zijn met de noden van de organisaties en voor een directe transfer zorgen naar de werkvloer.
Beleidsmedewerkers, communicatieverantwoordelijken, zorgprofessionals
Doelen:
Een steeds groter wordende groep patiënten krijgt onvoldoende grip op hun gezondheid omdat de zorg- en gezondheidscommunicatie niet op hen is afgestemd. Een recente studie wees uit dat 40 % van de volwassenen beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. Health literacy, of gezondheidsvaardigheid is een term die verwijst naar de capaciteit van mensen om gezondheidsinformatie op te zoeken, te begrijpen en te gebruiken. Aandacht voor health literacy wordt ongetwijfeld de komende jaren een kwaliteitsindicator van goede zorgverlening. Tijdens deze training krijgt u inzicht in gezondheidsvaardigheden en leert u lage gezondheidsvaardigheden herkennen. Een patiënt kan immers maar grip krijgen op zijn eigen situatie en meer zelfredzaam zijn, als de zorg- en gezondheidscommunicatie op hem is afgestemd en vanuit zijn perspectief is georganiseerd.
Met deze training willen wij onderstaande bereiken:
- Sensibiliseren van maatschappelijk belang van aandacht voor gezondheidsvaardigheden (health literacy).
- Inzicht geven in gezondheidsvaardigheden, lage gezondheidsvaardigheden herkennen.
- Laagdrempelig leren communiceren met kansengroepen.
- Inspireren door bestaande goede praktijken.
Inhoud:
Dag 1
- Sensibilisering: intro
- Laagdrempelige schriftelijke zorgcommunicatie
- Zorgmaterialen voorbereiden (o.a. extra aandacht voor geruststellen, motiveren en betrekken van de lezer, timing, dosering en begeleiding bij/van het materiaal).
- Zorgmaterialen uitwerken (o.a. inhoud afbakenen, toegankelijke taal, laagdrempelige vormgeving: vouwwijze, toegankelijke documentnavigatie, opmaak, kleur, beelden).
- Screenen van bestaande materialen met checklists.
- Tools om medisch jargon in heldere taal te verwoorden.
- Het belang van beeldende communicatie
- Communicatie die speciaal om ondersteuning vraagt: medicatiedosering, menselijk lichaam, cijfers, hoeveelheden, risico’s, pijn, behandelprocedure, zorgpaden, ….
- Aandachtspunten werken met infografieken, filmpjes, beeldverhalen, pictogrammen, foto’s, … Voorbeelden van goede praktijken ter inspiratie.
- Screenen en herwerken van zorgcommunicatie
- Zorgmaterialen testen en bijsturen (feedback plannen, feedbackgroepen samenstellen, feedbackmethode kiezen).
- Screenen van o.a. een onthaalbrochure, formulieren, vragenlijsten, folders, ..
- Herwerken van zorgmaterialen uit de eigen organisatie.
- Laagdrempelige mondelinge zorgcommunicatie
- Voorwaarden voor een geslaagd zorggesprek.
- Laagdrempelige gesprekken aan de telefoon en balie. Tips en oefenmomenten: herkennen en benaderen van laaggeletterden.
- Laagdrempelige gesprekken in de spreekkamer en onderzoeksruimte. Tips en oefenmomenten: gesprekssfeer, vraagstelling, terugvertel-methode, ondersteunen met beelden, taalgebruik.
- Zorgcommunicatie screenen met checklists.
- Stappenplan toegankelijke zorgomgeving
- Profiel projectleider
- Samenstelling projectgroep
- Opstellen projectplan
- Bewustwording en draagvlak creëren
- Resultaten verankeren
Werkwijze:
Tijdens de vorming wisselen presentaties met een korte theoretische onderbouw af met inbreng van de deelnemers en praktische oefeningen. Er staat een waaier aan werkvormen op het programma: sensibiliseringsfilmpjes, getuigenissen van zorgvragers, herkenningswijzers lage gezondheidsvaardigheden, demonstratie van goede praktijkvoorbeelden, tips en richtlijnen, ... .
Lesgever:
Leen Haesaert werkt sedert 1986 voor Thomas More. Ze doceert in de bacheloropleiding Office Management en bij Memori coacht ze organisaties om efficiënter en publieksgerichter te communiceren. Ze heeft een brede expertise opgebouwd in schriftelijke bedrijfscommunicatie, interculturele en inclusieve communicatie en visualiserend communiceren. Ze volgt innovatieve trends in het bedrijfsleven op de voet en vertaalt ze in uitdagende projecten en vormingen. Zo staat dit jaar Service Design centraal in haar werk. Ze slaagt er telkens in om trainingen op maat te maken die een stevige match zijn met de noden van de organisaties en voor een directe transfer zorgen naar de werkvloer.
Praktische informatie:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Dagverloop:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Vormingslocatie: Thomas More Mechelen
- Prijs:
- Korting: 10% korting op de deelnameprijs voor afgestudeerden van Thomas More (voorheen KHMechelen en Lessius Mechelen)
- Op maat: Legt u graag uw eigen accenten? Organiseert u graag een training voor een specifieke groep teamleden? Vraag dan een training op maat aan.