Correct en helder schrijven
Datum: donderdag 14 april 2016 - overdag
Lesgevers: Leen Haesaert
Lesgevers: Leen Haesaert
Doelgroep:
Communicatiemedewerkers en alle andere geïnteresseerden die hun schriftelijke communicatie willen verbeteren.
Doelen:
Natuurlijk wilt u dat uw teksten helder en foutloos zijn. Begrijpelijke teksten leiden immers tot minder vragen, minder klachten, kortom tot grotere efficiëntie. Overigens, wat u op papier zet is het visitekaartje van uzelf en van uw organisatie.
In deze vorming leert u betere teksten schrijven: helder, informatief, kort én pittig. U leert hoe u uw schrijven voorbereidt en hoe u een tekst logisch opbouwt. U leert vastgeroeste gewoontes van taal en stijl te doorbreken. U schrijft een sterk gestructureerde, goed ogende en scanbare tekst.
Inhoud:
We doorlopen het hele schrijfproces. Hoe begint u eraan? Hoe bereidt u uw schrijven voor? U leert het belang van een kort focusmoment en een tekstplan maken om tot heel gebalanceerde, gerichte teksten te komen waarbij de kernboodschap de lezer niet ontgaat. U leert goede alinea’s schrijven met krachtige kernzinnen en voorziet ze van sprekende koppen. U zet structurerende vormgevingselementen gericht in en u oefent om uw taal en stijl op scherp te krijgen. U ontdekt goede online taalbronnen die u verder op weg helpen. De dag zit vol concrete tips en richtlijnen.
Werkwijze:
Dit is een dynamische, interactieve training waarbij u van ons kort de handvaten krijgt aangereikt om tot goede teksten te komen om er dan héél intensief mee aan de slag te gaan. U mailt ons uw teksten vooraf en wij verwerken ze in aangepaste oefeningen zodat de vorming helemaal aansluit bij de concrete situatie van elke deelnemer. Tijdens deze schrijftraining wordt u ook verder aan het werk gezet met uw eigen teksten. Wij geven u feedback en u herschrijft of verbetert ze waar nodig. U vertrekt naar huis met een duidelijke, aantrekkelijke en lezersgerichte tekst.
Eén dag training, en u schrijft merkbaar beter!
Lesgever:
Leen Haesaert werkt sedert 1986 voor Thomas More. Ze doceert in de bacheloropleiding Office Management en bij Memori coacht ze organisaties om efficiënter en publieksgerichter te communiceren. Ze heeft een brede expertise opgebouwd in schriftelijke bedrijfscommunicatie, interculturele en inclusieve communicatie en visualiserend communiceren. Ze volgt innovatieve trends in het bedrijfsleven op de voet en vertaalt ze in uitdagende projecten en vormingen. Zo staat dit jaar Service Design centraal in haar werk. Ze slaagt er telkens in om trainingen op maat te maken die een stevige match zijn met de noden van de organisaties en voor een directe transfer zorgen naar de werkvloer.
Communicatiemedewerkers en alle andere geïnteresseerden die hun schriftelijke communicatie willen verbeteren.
Doelen:
Natuurlijk wilt u dat uw teksten helder en foutloos zijn. Begrijpelijke teksten leiden immers tot minder vragen, minder klachten, kortom tot grotere efficiëntie. Overigens, wat u op papier zet is het visitekaartje van uzelf en van uw organisatie.
In deze vorming leert u betere teksten schrijven: helder, informatief, kort én pittig. U leert hoe u uw schrijven voorbereidt en hoe u een tekst logisch opbouwt. U leert vastgeroeste gewoontes van taal en stijl te doorbreken. U schrijft een sterk gestructureerde, goed ogende en scanbare tekst.
Inhoud:
We doorlopen het hele schrijfproces. Hoe begint u eraan? Hoe bereidt u uw schrijven voor? U leert het belang van een kort focusmoment en een tekstplan maken om tot heel gebalanceerde, gerichte teksten te komen waarbij de kernboodschap de lezer niet ontgaat. U leert goede alinea’s schrijven met krachtige kernzinnen en voorziet ze van sprekende koppen. U zet structurerende vormgevingselementen gericht in en u oefent om uw taal en stijl op scherp te krijgen. U ontdekt goede online taalbronnen die u verder op weg helpen. De dag zit vol concrete tips en richtlijnen.
Werkwijze:
Dit is een dynamische, interactieve training waarbij u van ons kort de handvaten krijgt aangereikt om tot goede teksten te komen om er dan héél intensief mee aan de slag te gaan. U mailt ons uw teksten vooraf en wij verwerken ze in aangepaste oefeningen zodat de vorming helemaal aansluit bij de concrete situatie van elke deelnemer. Tijdens deze schrijftraining wordt u ook verder aan het werk gezet met uw eigen teksten. Wij geven u feedback en u herschrijft of verbetert ze waar nodig. U vertrekt naar huis met een duidelijke, aantrekkelijke en lezersgerichte tekst.
Eén dag training, en u schrijft merkbaar beter!
Lesgever:
Leen Haesaert werkt sedert 1986 voor Thomas More. Ze doceert in de bacheloropleiding Office Management en bij Memori coacht ze organisaties om efficiënter en publieksgerichter te communiceren. Ze heeft een brede expertise opgebouwd in schriftelijke bedrijfscommunicatie, interculturele en inclusieve communicatie en visualiserend communiceren. Ze volgt innovatieve trends in het bedrijfsleven op de voet en vertaalt ze in uitdagende projecten en vormingen. Zo staat dit jaar Service Design centraal in haar werk. Ze slaagt er telkens in om trainingen op maat te maken die een stevige match zijn met de noden van de organisaties en voor een directe transfer zorgen naar de werkvloer.
Praktische informatie:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Dagverloop:
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
- Vormingslocatie: Thomas More Mechelen
- Prijs:
- Normaal tarief: € 550 (inclusief verzorgde lunch, cursusmateriaal en deelnamecertificaat)
- Tarief voor overheden en social profit: € 350 (inclusief verzorgde lunch, cursusmateriaal en deelnamecertificaat)
- Studenten: gratis (aantal plaatsen voor studenten is beperkt)
- Normaal tarief: € 550 (inclusief verzorgde lunch, cursusmateriaal en deelnamecertificaat)
- Korting:
- 10% korting op de deelnameprijs voor afgestudeerden van Thomas More (voorheen KHMechelen en Lessius Mechelen).
- Volgt u deze training vanuit een KMO? Deze opleiding is erkend voor betaling met KMO-portefeuillesubsidies. Hiermee betaalt u slechts 50% van het opleidingsbedrag.
- Op maat: Legt u graag uw eigen accenten? Organiseert u graag een training voor een specifieke groep teamleden? Vraag dan een training op maat aan.