Memori
  • Trainingen
    • Academie voor Interne Communicatie
    • Academie voor Periodieke Pers
    • Heerlijk Helder in de Zorg
    • Praktisch
  • Documenten & tools
    • lokale journalistiek
    • heerlijkheldertoolkit
    • bestelcaspar
    • Algemene voorwaarden
    • Facturatiegegevens
  • Contact

Gezondheidsvaardigheden - quick wins

Quick wins om uw zorg- en gezondheidscommunicatie meer inclusief en laagdrempelig af te stemmen op uw patiënten.
  1. ​Hou een folder op zijn kop. Als de patiënt die niet spontaan omdraait, kan dit op beperkte gezondheidsvaardigheden wijzen. Pas dan meteen uw communicatie aan.
  2. Geef op diverse plaatsen in een brochure uw contactinformatie en vat geregeld de belangrijkste info samen. 
  3. Werk met een quiz, vraag & antwoord of waar-of-niet-waar vragen. Zo betrek je de lezer. 
  4. Check geregeld of uw patiënt de informatie juist heeft begrepen via de terugvertelmethode. Doe dat bij telefoongesprekken, zorggesprekken en ook als je schriftelijke zorgmaterialen samen doorloopt. 
  5. Gebruik woorden waarmee de zorgvrager vertrouwd is. Luister daarom goed naar zijn taal en gebruik die woorden. 
  6. Wees extra duidelijk over medicatie en therapie, uren en plaats van afspraak en wat 'nuchter zijn' betekent. 
  7. Laat de patiënt vooraf 3 vragen voor het zorggesprek bedenken. Dat stimuleert de betrokkenheid.
Memori - Onderzoek, advies & trainingen
Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen
Telefoon: +32 (0)15 369 300
Website: www.memori.be
Gebruikersvoorwaarden en privacy
Foto
  • Trainingen
    • Academie voor Interne Communicatie
    • Academie voor Periodieke Pers
    • Heerlijk Helder in de Zorg
    • Praktisch
  • Documenten & tools
    • lokale journalistiek
    • heerlijkheldertoolkit
    • bestelcaspar
    • Algemene voorwaarden
    • Facturatiegegevens
  • Contact