Doelgroepgericht communiceren
Datum: 10 en 17 juni 2014, telkens vanaf 9u30 tot 16u30
Lesgever: Annick Vanhove
Lesgever: Annick Vanhove
Doelgroep:
Deze training is bestemd voor wie beroeps- en/of beleidsmatig actief is op het vlak van communicatie binnen een non-profitorganisatie of overheid en regelmatig communiceert met specifieke doelgroepen.
Doelen:
Om kansengroepen te bereiken is het nodig om gerichte inspanningen te leveren. Tijdens deze training krijgt u inzicht in hoe u uw communicatie kan afstemmen op diverse kwetsbare en kansarme groepen. U leert in deze training over de specifieke drempels en stimuli die bepaalde doelgroepen ervaren bij informatieverwerving. U leert over de aandachtspunten om gericht en met een zo groot mogelijke kans op resultaat te communiceren met deze doelgroepen. U maakt kennis met voorbeelden van goede praktijken die uw creativiteit moeten prikkelen en tot nieuwe communicatietoepassingen kunnen leiden.
Inhoud:
Deze training bestaat uit 2 dagen. De eerste dag krijgt u een algemene inleiding over doelgroepdenken in communicatie. Tijdens de tweede trainingsdag komen een aantal specifieke doelgroepen aan bod.
We starten de training met de basisprincipes van doelgroepsegmentatie in communicatie. Nadien diepen we de basisvoorwaarden uit voor een communicatie die voor een zo ruim mogelijk publiek toegankelijk is. We geven aan wat het leesniveau is van een ‘doorsnee’ Belg en welke leesdrempels hij ervaart. Tot slot geven we een korte typering van diverse doelgroepen. Elke doelgroep heeft niet alleen zijn kenmerken, informatienoden en communicatiebehoeften, maar kent ook drempels die ervoor zorgen dat de communicatie met hen niet altijd even vlot verloopt.
Verder in deze sessie zoomen we interactief in op de ‘culturele aarding’ van de verbale, non-verbale en sociale taal die we hanteren. We testen tegelijkertijd ook onze 'interculturele intelligentie': hoe flexibel en ruim is onze eigen blik? Dit is immers cruciaal voor een goed inlevingsvermogen in onze ontvanger.
In deze sessie verkennen we eerst armoede in haar zichtbare en onzichtbare aspecten. De zichtbare armoede (bv. de combinatie van geen of een laag diploma, een slechte gezondheid, krappe en ongezonde huisvesting, werkloosheid en een laag inkomen) heeft immers ook een onzichtbaar luik (vb. negatief zelfbeeld, schuld- en schaamtegevoel, gevoel van uitsluiting). Nadien bekijken we hoe we een respectvolle en toegankelijke communicatie kunnen opbouwen die afgestemd is op de belevingswereld van mensen in armoede. We sluiten de sessie af met een kritische blik op het communicatiemateriaal van de cursisten.
Vervolgens diepen we enkele aandachtspunten voor een succesvolle communicatie naar etnisch-culturele minderheden uit. We verkennen hun informatieverwerkingstrategieën en hun mediagebruik en geven tips om de inhoud, de toon en de vormgeving van uw boodschap aan te passen aan deze doelgroepen.
Tot slot gaan we na welke subgroepen we binnen de grote groep ouderen kunnen onderscheiden en op welke vlakken die een aparte communicatieaanpak vragen. Ouderen worden een steeds belangrijker communicatiedoelgroep. Ze zijn met velen en de groep vijftigplussers wordt alsmaar groter. De trend om te communiceren met ‘dé senior’ - en dus iedereen die ouder dan 50 jaar is op één hoop te gooien – is gelukkig aan het afzwakken. Want dé senior bestaat niet. Men kan de heterogene groep van 50-, 60-, 70- en 80-plussers niet met één boodschap of één kanaal aanspreken. We focussen op de interesses en behoeften en het mediagebruik van de diverse groepen. We geven tot slot nog enkele tips voor de inhoud en vormgeving van uw communicatie naar ouderen.
Werkwijze:
Tijdens deze interactieve training wisselen theorie en praktijk elkaar af. U wordt telkens betrokken bij de inhoud van de vorming en u wordt uitgenodigd uw ervaringen/toepassingen te delen met de lesgever en de andere deelnemers.
Deze training is bestemd voor wie beroeps- en/of beleidsmatig actief is op het vlak van communicatie binnen een non-profitorganisatie of overheid en regelmatig communiceert met specifieke doelgroepen.
Doelen:
Om kansengroepen te bereiken is het nodig om gerichte inspanningen te leveren. Tijdens deze training krijgt u inzicht in hoe u uw communicatie kan afstemmen op diverse kwetsbare en kansarme groepen. U leert in deze training over de specifieke drempels en stimuli die bepaalde doelgroepen ervaren bij informatieverwerving. U leert over de aandachtspunten om gericht en met een zo groot mogelijke kans op resultaat te communiceren met deze doelgroepen. U maakt kennis met voorbeelden van goede praktijken die uw creativiteit moeten prikkelen en tot nieuwe communicatietoepassingen kunnen leiden.
Inhoud:
Deze training bestaat uit 2 dagen. De eerste dag krijgt u een algemene inleiding over doelgroepdenken in communicatie. Tijdens de tweede trainingsdag komen een aantal specifieke doelgroepen aan bod.
- Dag 1: algemene inleiding
We starten de training met de basisprincipes van doelgroepsegmentatie in communicatie. Nadien diepen we de basisvoorwaarden uit voor een communicatie die voor een zo ruim mogelijk publiek toegankelijk is. We geven aan wat het leesniveau is van een ‘doorsnee’ Belg en welke leesdrempels hij ervaart. Tot slot geven we een korte typering van diverse doelgroepen. Elke doelgroep heeft niet alleen zijn kenmerken, informatienoden en communicatiebehoeften, maar kent ook drempels die ervoor zorgen dat de communicatie met hen niet altijd even vlot verloopt.
Verder in deze sessie zoomen we interactief in op de ‘culturele aarding’ van de verbale, non-verbale en sociale taal die we hanteren. We testen tegelijkertijd ook onze 'interculturele intelligentie': hoe flexibel en ruim is onze eigen blik? Dit is immers cruciaal voor een goed inlevingsvermogen in onze ontvanger.
- Dag 2: Kansarmen, etnisch-culturele minderheden en ouderen
In deze sessie verkennen we eerst armoede in haar zichtbare en onzichtbare aspecten. De zichtbare armoede (bv. de combinatie van geen of een laag diploma, een slechte gezondheid, krappe en ongezonde huisvesting, werkloosheid en een laag inkomen) heeft immers ook een onzichtbaar luik (vb. negatief zelfbeeld, schuld- en schaamtegevoel, gevoel van uitsluiting). Nadien bekijken we hoe we een respectvolle en toegankelijke communicatie kunnen opbouwen die afgestemd is op de belevingswereld van mensen in armoede. We sluiten de sessie af met een kritische blik op het communicatiemateriaal van de cursisten.
Vervolgens diepen we enkele aandachtspunten voor een succesvolle communicatie naar etnisch-culturele minderheden uit. We verkennen hun informatieverwerkingstrategieën en hun mediagebruik en geven tips om de inhoud, de toon en de vormgeving van uw boodschap aan te passen aan deze doelgroepen.
Tot slot gaan we na welke subgroepen we binnen de grote groep ouderen kunnen onderscheiden en op welke vlakken die een aparte communicatieaanpak vragen. Ouderen worden een steeds belangrijker communicatiedoelgroep. Ze zijn met velen en de groep vijftigplussers wordt alsmaar groter. De trend om te communiceren met ‘dé senior’ - en dus iedereen die ouder dan 50 jaar is op één hoop te gooien – is gelukkig aan het afzwakken. Want dé senior bestaat niet. Men kan de heterogene groep van 50-, 60-, 70- en 80-plussers niet met één boodschap of één kanaal aanspreken. We focussen op de interesses en behoeften en het mediagebruik van de diverse groepen. We geven tot slot nog enkele tips voor de inhoud en vormgeving van uw communicatie naar ouderen.
Werkwijze:
Tijdens deze interactieve training wisselen theorie en praktijk elkaar af. U wordt telkens betrokken bij de inhoud van de vorming en u wordt uitgenodigd uw ervaringen/toepassingen te delen met de lesgever en de andere deelnemers.
Dagverloop:
09.00 - 09.30: onthaal met koffie en thee
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
Vormingslocatie:
Thomas More Mechelen
Campus De Ham
Raghenoplein 21bis
2800 Mechelen
Prijs: € 440 (lichte lunch inbegrepen in de prijs)
Korting:
€ 60 korting op de deelnameprijs voor:
09.00 - 09.30: onthaal met koffie en thee
09.30 - 12.30: voormiddagsessie
12.30 - 13.30: lunch
13.30 - 16.30: namiddagsessie
Vormingslocatie:
Thomas More Mechelen
Campus De Ham
Raghenoplein 21bis
2800 Mechelen
Prijs: € 440 (lichte lunch inbegrepen in de prijs)
Korting:
€ 60 korting op de deelnameprijs voor:
- afgestudeerden van Thomas More (voorheen KHMechelen en Lessius Mechelen)
- leden van Kortom
- personeelsleden van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
- leden van de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG)